söndag 21 oktober 2012

På safari på den digitala savannen

Nu har jag läst klart avsnittet Personliga lärmiljöer eller PLE (Personal Learning Environments) och har skrivit två tidigare inlägg om det: PLE in my galaxy och PLE, ett begrepp till i min digital sfär. Men vad är egentligen en PLE? Så definierar man den i kursen: 

"Personliga lärmiljön står delvis i kontrast till den centralt förvaltade lärplattformen. Den litar till individens möjligheter att på egen hand och utifrån egna behov välja, organisera och anpassa en personlig och virtuell lärmiljö som kan användas både för formellt och informellt lärande."

Nu har jag skapat min PLE och utifrån mina egna behov och intresse har jag valt och organiserat de webbsidor som jag anser vara mest användbara och värdefulla i min nuvarande situation som pedagog, som student och framförallt som nomadiserade kunskapssamlare (McLuhan)I kursen ger man förslag på ett gratisverktyg, Symbaloo, för att skapa sin egen startsida med bokmärken, RSS-flöden och sökfunktioner, och för att göra "webmixar" med länkar för att dela med andra. Men jag har bestämt mig för att använda Safari i min MacBook för att skapa min PLE. Jag har placerat alla mina länksamlingar i olika mappar med bokmärken till webbsidor i Safaris bokmärkesrad. Genom att klicka på symbolen med den öppna boken visas alla samlingar med bokmärkeslistan till höger. Det är väldigt lätt att komma åt alla mina länkar som är sorterade i olika kategorier: media, filmer, spanska, engelska, PIM, en- till -en, etc. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar