tisdag 26 mars 2013

Tänk om och tänk själv, konsten att integrera pedagogik och teknik


Igår var jag på en TÄNK OM utbildning på Djäkneparkskolan och deltog i två workshops om digitala verktyg. Men vad är egentligen TÄNK OM?  TÄNK OM är utbildningskonsulter som ”erbjuder utbildning, processtöd och nätverk till skolledare och pedagoger som genom en 1:1 satsning vill förändra sin pedagogik och sitt arbetssätt ...” Apple har valt dem till ”sin exklusiva utbildningspartner i Sverige vilket innebär att TÄNK OMs utbildningar är en integrerad del av datorköp inom skola och utbildning i Sverige.” Så definierar de sig själva på sin hemsida.

På förmiddagens workshop, Spelifierat lärande och spelbaserat lärande, pratade konsulten, Peter Ellwe om spelens mekanismer och hur de kan användas i skolmiljön. Spelifierad är egentligen en direkt översättning av det engelska ordet gamification: ”the concept of applying game-design thinking to non- game applications to make them more fun and engaging.”
Det var en mycket intressant och välstrukturerad presentation som följde en tydlig tråd och som hade ett tydligt syfte: att engagera deltagarna i diskussionen och att arbeta kreativt. Vi tränade på att se saker med nya ögon, att tänka nytt, att se utanför ramarna och bort alla gränser. Med hjälp av en bild på ett schackbräde fick vi fantisera fram en ”story”: två kungariken, en maktkamp över naturtillgångar i ett feodalt samhälle där kungar, drottningar och bönder satt fast i sina roller. Men det var inte den enda leken vi lekte. Vi fick leka med tanken om att använda en pingisboll i andra syfte än att bara spela pingis, och att skapa nya uppgifter med plockepinnar

Nya tankar väcktes och vi fick fundera över lekens och spelens mekanismer: mål, regler, frivillighet, mentorskap och överflöd av feedbackVi diskuterade hur lekens och spelens mekanismer kunde överföras till lärande situationer i skolan. Men Ellwe påpekade att vi måste tänka på att spelen har varit skapade för kommersiella syften och att det är vi lärare som ska integrera i den pedagogiska tanken. Här är länkar till de digitala verktyg vi använde för att växla idéer i gruppen:
Och tips på olika spel:
King of Math, en app där du svarar på mattefrågor för att komma till olika nivåer.
Mangahigh.com,  a  games-based maths teaching resource
Jakten på Omid, ett digitalt spelt om mänskliga rättigheter och flyktingars villkor. Du kan ladda ner spelens lärarhandledning gratis.
Sim City, a city-building and urban planning simulation video game.
MinecraftEdu.com ett äventyrspel som fokuserar på att bygga och skapa med  stora block.
Om eftermiddagens workshop skriver jag imorgon. Den handlade om att stödja elever med svenska som andraspråk.
På återseende!
Violeta i den digitala galaxen.

Greenland Melt Ponds         Image of the Day Gallery NASA

Natural-color image acquired on July 4, 2010, by the Advanced Land Imager on NASA’s Earth Observing-1 (EO-1) satellite. Image Credit: NASA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar