söndag 10 februari 2013

Utblickar från ett annat kulturlandskap


Jag har varit borta från min digitala galax ganska länge, men nu är jag tillbaka. Jag är också tillbaka i Europa, fast inte i det "riktiga" Europa. Jag är i Norden. Jag har varit på en annan kontinent i över en månad. Jag har varit i Sydamerika, i ett fantastiskt land som heter Peru. Ett land i vilket den ekonomiska tillväxten överraskat många så att man nu till och med talar om det peruanska undret (Sveriges Radio, Studio Ett - 15 januari).

På vägen i Peru



Stilla havets vågor 

























Jag lämnade det snötäckta Sverige för att landa i den heta peruanska sommarvärmen. Jag lämnade Sverige inte bara fysiskt utan också mentalt. Jag hamnade i ett annan naturlandskap men också i ett annat kulturlandskap, i ett annat medielandskap: andra slags nyheter fyllde sidorna i de dags- och veckotidningar som jag bläddrade i varje morgon vid frukostbordet och till varje tugga av färsk papaya, mango ananas och blodapelsin svalde min hjärna den ganska blodiga och sensationella förstasidornas rapportering. 

Nya ansikten från underhållnings- och idrottsvärlden dök också upp på första sidans scen, och bakom kulisserna längre in i tidningen hittade jag allvarligare rapporteringar om världens tillstånd. Analyserna på ledarsidorna var djupa, reflekterande, engagerade och tankarna lyftes upp till semantiska himlar. Då upptäckte jag att jag satt och läste på mitt eget modersmål. Andra ansikten dök upp på TV- skärmen och i de olika radiostationerna resonerade obekanta röster och toner, men popmusiken var det samma. Mitt intresse för fotografier tog mig till den peruanske stjärnfotograf Mario Testinos kulturcenter MATE i Barranco, Lima och jag hamnade i en värld av kändisar, på utställningen "Todo o nada" (Allt eller inget). Enorma bilder på Kate Moss, Demi Moore, Naomi Campbell, Claudia Shiffer, Nicole Kidman och några andra filmstjärnor och modeller fyllde rum efter rum på de vita väggarna i den koloniala villan där utställningen huserar.


Mario Testinos kulturcenter i Barranco, Lima

Bodega MATE

Stjärnor, stjärnor och flera stjärnor

Och på tal om "allt eller inget", jag måste läsa klart min kurs. Jag har inte jobbat med alla uppgifter, kvar är det avsnittet om Spel och Virtuella Världar och kvar är mitt projektarbete. Jag satsar på att läsa klart kursen innan sommarvärmen kommer tillbaka till Sverige, för då ska jag ut på äventyr i Sydamerika igen. 

På återseende (! Hasta la vista! )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar