tisdag 12 juni 2012

Vi ska få en ny lärplattform, vad ska vi tänka på?

Arbete med att hitta en ny lärplattform har börjat och första steget är att skapa en checklista som ska hjälpa kommunen att välja rätt plattform anpassad till de pedagogiska behov som finns på våra skolor. Men frågan är:

Hur många av oss vet vad en lärplattform är?  
Hur många av oss vet vilka funktioner en sådan plattform har?

Om du, för några månader sedan, skulle ha ställt dessa frågor till mig skulle jag ha svarat:

”Ingen aaaning”.

Men efter att ha börjat med min kurs Digital kompetens och lärande har det öppnas en ny värld för mig, en värld full med nya begrepp, digitala begrepp som jag inte hade en aaaaning att det fanns. Jag tror att för att se nyttan med en lärplattform krävs det erfarenhet av att arbeta med ett sådant verktyg och sedan februari har jag varit i daglig kontakt med ett av dem, i kontakt med en digital plattform som har hjälpt mig i mitt lärande. Den här kursen jag läser på KTH är en webbaserad kurs som används av lärplattformen Bilda som utvecklas av PingPong AB, ett svensk företag som ”specialisera sig på webbaserad teknik för flexibelt lärande och utbildningsadministration.”  

Genom plattformen har jag automatiskt tillgång till kursmaterial som består av texter, filmer, bilder och länkar som leder vidare till andra webbplatser. Kursmaterialet kan jag ta upp var som helst och när som helst på dygnets alla timmar. Det är ganska enkelt att navigera i den och därför kan jag säga att den handlar om en användarvänlig plattform. Jag kan ladda upp och ladda ned dokument och det finns också en funktion som hanterar inlämningsuppgifter. Jag kan själv sprida och dela information, skapa innehåll med hjälp av produktionsverktyg, skapa forum samt testa olika kommunikationsverktyg.

När det gäller kommunikation, vad finns det för andra funktioner? Jo, jag kan kommunicera med min lärare och med andra kursdeltagare med hjälp av diskussionsforum, blogg-funktionen och vanlig e-post. Det finns dessutom andra funktioner som projektgrupper, självtester och mål och framsteg. När jag klickar på funktionen mål och framsteg kan jag följa min egen kunskapsutveckling, där visas vilka uppgifter jag har klarat under en vis tid, jag kan också se på en termometer som visar vilka uppgifter jag måste klara varje vecka. Termometern kan lysa rött, gult eller grönt och det kan bli lite stressig ibland men den hjälper mig att hålla koll på hur jag ligger till.

Nu har jag delat med mig av min erfarenhet av att befinna mig i ett virtuellt klassrum, det är så som jag upplever en lärplattform. I mitt nästa inlägg kommer jag att fortsätta att skriva om det eftersom jag nu läser avsnittet IKT-verktyg, ett avsnitt som just börjar med lärplattformer. Det som jag lär mig måste jag redovisa i min blogg och genom min blogg kommer ni att veta vad jag har lärt mig. Det handlar om lärande i en virtuell miljö där jag som student förväntas ta initiativet till att själv ta till mig kunskap i min egen takt.

Till slut, vilka krav kommer vi att ställa på lärplattformen som vi ska få till hösten?
Det är vi som berörs av den, en ny lärplattform kommer att påverka vår undervisningsform och därför är det viktigt att vi lämnar våra synpunkter.

2 kommentarer:

  1. Det är väldigt viktigt att fundera just över vilka funktioner som man vill ha när det gäller lärplattformar, men hur ska man ha koll på det om man inte tidigare använt en? Ett tips från mig är att läsa två böcker som heter något med nätbaserad utbildning, en kom för något år sedan och en kom ifjol tror jag. Dr finns i alla fall fuktioner i lärplattformar beskrivet och hur man kan använda dem och hur det har fungerat med olika nätbaserade utbildningar. Det är universitet och högskolor som det handlar om men man kan plocka bitar som man kan tänkas gälla grund- och gymnasieskolor.
    Grunden som man måste tänka på är att det är pedagogiken som styr, tekniken är ett hjälpmedel.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar och dina tips!
    Visst är det så som du säger att det är pedagogiken som måste styra och att vi ska se tekniken som ett redskap. Problematiken ligger i att många av oss saknar kunskap om de digitala redskapen och därför kan vi inte uttala oss om det. Dessutom vill jag ta upp något som jag ofta påpekar i mina bloggar (http://violetadelundberg.blogspot.se/2012/03/i-den-digitala-galaxen-leva-uppleva-och.html)nämligen att de digitala medierna ändrar sig så fort. Du rekommenderar att läsa vissa böcker och detta är säkert en bra introduktion men ett år är ganska lång tid när det gäller digitala verktyg och därför tycker jag att det är ett bra komplement om vi hittar digital information som är mer aktuell. Att allt ändrar sig så fort är något jag har funderat mycket över och undrar:
    Kommer vi avsätta en stor del av vår tid för att hålla oss a jour med den nya tekniken?
    Finns det en risk att vi fokusera på det så att vi glömmer innehåll och reflektion?

    SvaraRadera