onsdag 5 februari 2014

Jag ger lektioner, förklarar funktioner för personer som missat poängen, dissat hela svängen...

Petter och 16 RADER, ett försök att entusiasmera till läsning och skrivande.

Jag ger lektioner, förklarar funktioner för personer
som missat poängen, dissat hela svängen
stylar på klubbar som den värsta mannekängen
har Hip Hop i fodret, yo jag har Hip Hop i blodet …..

Musiken fyller klassrummet, det är Petters låt Vinden har vänt och på whiteboardstavlan visas Petters hemsida:

















Elevernas bänkar bildar en ring i klassrummet. Mitt i ringen står ett bord och två stolar. Där ska Kerstin, svensklärare, sitta och läsa högt för eleverna. På bordet ligger Petters bok 16 rader, Cervantes bok Don Quijote de la Mancha och Steinbecks bok Vredens druvor. Lite granris och tre värme ljus ska skapa lässtämning. Det är den 13 december och lite senare på morgonen ska vi fira Lucia här på skolan.


Jag börjar med att hälsa eleverna välkomna och samtalar om den intervju med Petter som vi hade visat i tisdags (lektion 1: Jessika Gedin intervjuar Petter i kulturprogrammet Babel). Jag skriver på tavlan det som eleverna kommer ihåg om intervjun och berättar för dem att de här lektionerna är en del av mitt projektarbete: Språk, konst och vetenskap. Jag förklarar också om syftet, om varför jobbar jag med projektet. På tavlan har jag skrivit namnet på projektet samt initialer KTH. Jag frågar om de visste vad det betyder. De gissar vilt men till slut måste jag berätta vad bokstäverna står för. På tavlan har jag också skrivit namnet på boken och på den del av boken som vi kommer att lyssna på:

16 RADER :   MITT SJÄTTE SINNE



En Spotify spellista till boken finns på Petters hemsida och listan matchar boken låt för låt. Vi börjar. Kerstin läser introduktionen till  Mitt sjätte sinne, sid. 29-34.



Vi lyssnar på första låten: FÄLLER EN TÅR
Kerstin läser om låten som handlar om Petters känslor som ung man och den hopplöshet han kände inför samhället. Vers två inleder han med att jämföra sig med "Gandalf Grå i Sagan om ringen. I Morias mörka grottor slogs han mot Baldrogen … Han valde sin egen väg. Jag har alltid haft svårt att anpassa mig till grupper"

Vi fortsätter med nästa låt: EN RESA
Och Kerstin läser igen: låten, skriver Petter, är en "hopkok av alla mina fantasier som barn". I låten möter vi Odysseus, Djävulen, Adam och Eva, cykloper, jättar och vindunder. En text som handlar  om grekisk mytologi, om ett heligt korståg, om religion, om kultur, om gudar, "om vänskap, förtroende och självklart om gott och ont och hur vi hela tiden slåss mot ondskan."

Tredje låten ekar i klassrummet: DU VET ATT JAG GRÅTER
Kerstin fortsätter att läsa: "Har man någonsin varit kär på riktigt kan man nog känna igen sig i förälskelsens våldsamma grepp. Genom att referera till boken Don Quijote … vill jag beskriva hur förvirrad jag var och hur jag fantiserade."


Fjärde, femte, sjätte, sjunde låt och nu har vi kommit till sista låten MITT SJÄTTE SINNE, som är också albumtitel. Så skriver Petter om den här låten: "Jag visste inte vad jag skulle bli eller ta vägen i livet. "Mitt sjätte sinne" står för att jag alltid har haft en bra magkänsla och jag litar på den." Lektionen är slut och oljudet från stolar som skjuts in under bänkarna blandas med tonerna från Petters låt:

jag filosoferar, funderar, varför vi existerar,
varför jorden, planeter, allting cirkulerar,
varför folk beter sig som folk beter sig….

korridor för korridor, mitt hjärta slår
och tankar som jag får, som går,
kombineras med allegorier,
galna fantasier, och svara melodier
en djupare betydelse för livets strategier
jag hatar vald och allt det står för, …

En och en försvinner eleverna i skolans korridorer och jag filosoferar, funderar: vad är det som rör sig i deras tankar? Vi har pratat om grekisk mytologin, om Afrodite, Om Don Quijote, om Sagan om ringen, om metaforer, om drömmar och om att kämpa vidare. Och de var så fascinerade när vi samtalade om Odysseus resa och den trojansk hästen, om Penelope som vävde hela dagen och som på natten sprättade hon upp vad hon vävt på dagen. Och jag får väva vidare i mina tankar om hur jag kan fortsätta. Efter rasten är det dags för lektion 3.

Tillbaka i klassrummet får varje elev en kopia av syfte i svenska enligt grundskolans läroplan och vi samtalar om det. Jag har visualiserat syftet i de tre språk som eleverna läser: svenska, engelska och moderan språk och vi konstaterar att det finns gemensamma skärningspunkter i dessa tre ämnen. 

  



I syftet finns det begrepp som kräver en förklaring: "formulera dig" "anpassa språket", hur gör man det? Jag ger några exempel och vi fortsätter: "värdera information", hur gör man när man värderar information? vad behöver vi tänka på? 
- Man kan söka på Wikipedia eller googla, där finns mycket information, skriker en elev.
-Men hur vet vi att den information vi får är korrekt och aktuell information? Vi behöver mycket kunskap för att "värdera" en källa och då behöver du hjälp av din lärare för att göra det, säger jag.
- Men vi kan jämföra informationen från två olika sidor. Det räcker så, tillägger en elev.
- Om vi får likadana information, är det sant då?
- Ja, det tror jag, svarar eleven.
- Men kollar du vem skriver dessa texter och varför skrivs dem, vad är det för syfte med texterna? frågar jag.

Och funderingar är många: "urskilja", skilja ur…, och vad menar man med "språkliga strukturer", "språkliga normer" och i min anteckningsbok med dokumentation från den här lektionen står :  "ta med dig flera konkreta exempel för att förklara de olika begrepp och fraser som förekommer i syftet, det handlar att konkretisera begreppen så det blir tydligt för elever vad vi menar med dem. Och varför inte låta elever komma på egna exempel i små grupper och sedan presentera dem för andra grupper?" 

Jag har också skrivit ner i min anteckningsbok de exempel som jag presenterade för eleverna och jag ska analysera om det handlade om tydliga exempel, vad de verkligen bra exempel?
-Lite självkritik ska inkluderas i det här projektet, eller? 
-Jag ska verkligen försöka befria mig från prestigebördan. 

I mitt anteckningsbok är det några fraser som förekommer ofta och med stora bokstäver, fraser från ett tidigare blogginlägg, Forskning till vilket nytta. Det är  Cristina Robertsson som uppmanar:


  lärare, utforska din egen praktik!

"För att praktiken ska förändras krävs att lärare kollektivt och aktivt söker ny kunskap och utvecklar förmågan att tänka själva."


"Det är inte barnen det är fel på utan det är jag som måste utveckla min undervisning."

Efter vårt samtal om syftet får eleverna arbeta parvis med följande uppgifter (lektion 3):

Vad menar man med att ha ett sjätte sinne?

Vad kallas det på engelska, på franska, på spanska och tyska?

Och vilka är våra vanliga fem sinnen?

Vad kallas de på engelska, på franska, på spanska och tyska?

Vad är:
ADHD:
dyslexi:

Vad menas med:
självbiografi
metafor
entusiasmera
inspirera
recensera
inte skrivet på näsan
läsa mellan raderna
förutfattade meningar 
depression
driftkraft
demokrati
identitet

Vad vet du om dessa författare?  (land, födelseår, tre böcker och stil)
John Steinbeck
Edgar Alan Poe
Franz Kafka
Miguel de Cervantes
Wolfgang von Goethe
Honoré de Balzac
Gabriel García Marquez
Vladimir Majakovskij
J.R.R. Tolkien

Vilka är de här:
Afrodite
Nike
Odysseus 
Hades

Nyhetsbrevet från Kungliga Operan dimper ner i min Outlooks inkorg och jag påminns om att för första gången någonsin arrangeras en hiphopkonsert på Kungliga Operans scen den 12 mars. Jag kommer att vara där … Men mitt hjärta slår … och tankar som jag får … kombineras med galna fantasier : tänk om jag kunde ta mina elever dit!


På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar