tisdag 18 mars 2014

Kommentar till Edward Jensingers inlägg Utveckling… (Men inte inom nationella prov)!

Kommentar till Edward Jensingers inlägg: Utveckling  (Men inte inom nationella prov)!

I skolan ska vi basera vår undervisning på vetenskaplig grund och beprövade erfarenheter därför är det viktigt att ha detta i åtanken när vi ventilerar våra åsikter om det som gynnar elevers lärande och resultat. Problemet är att vi i vårt väl menade syfte att hitta lösningar till skolans problem utgår många gånger från våra egna upplevelser och erfarenheter, och frestas att göra dessa till ”universella lösningar”.

Både det traditionella och det digitala skrivandet är mycket komplexa processer. Det handlar inte bara om att växla från ett redskap till ett annat (från papper och penna till dator). Datoranvändning sätter igång en helt ny digital process precis som Marie Nordmark visar i sin doktorsavhandling. Frågan är då: kan vi verkligen jämföra skillnaden i dessa två processer med skillnaden i att laga mat på öppen eld eller på spis?

Med papper och penna som redskap

Och här kommer min nästa fråga: Är det lämpligt att jämföra ditt eget skrivande med elevers skrivande? Som du själv säger är du erfaren i att skriva uppsatser i statskunskap, teologi och annat. Är det den kunskapen du har ackumulerat under så många år som gör att du kan sätta igång med ditt skrivande fortare och med mindre förberedelse, eller är det datorn i sig som väcker din spontanitet och kreativitet? Bara för att det går fortare för dig att komma igång innebär det också att det går fortare för våra elever att komma igång? Och på tal om hastighet, ska vi ha som mål att våra elever lär sig att skriva fortare eller ska vi prioritera kvalitet i texterna istället? För är det verkligen självklart att kvaliteten på en text blir påtagligt sämre bara för att eleverna skriver för hand och inte på datorn?
Jag har sett elever sitta framför datorn och stirra på skärmen tio, femton, tjugo minuter utan att kunna skriva en enda mening därför att de inte visste hur de skulle komma igång, på grund av att de hoppat över just förberedelserna. Det är inte alla som har den svårigheten men det är ändå många. Dessutom är det flera elever som föredrar att skriva för hand för att inte bli distraherade av sociala medier. Ska vi tvinga dessa elever att skriva på datorn?
Jag tror inte att det handlar om antigen eller - dator eller handskrivning, hastighet eller kvalitet, förberedelse eller spontanitet. Därför undrar jag om vi inte kan ge våra elever möjlighet att välja och på så sätt ge dem förutsättningar att lyckas. I dessa tider när valfrihet har blivit trendigt är det inte värt att sätta dessa trender i skolan också?

Jag själv försöker hänga med i den digitala utvecklingen men upplever ofta att det handlar om ett mycket komplicerat område som måste utforskas kontinuerligt och som kräver tid, insikt och vakenhet, intelligens och förnuftig granskning. Som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg (Från analogt till digitalt lärande ...) detta är en utmaning som vi måste ta på allvar. Vi måste förstå oss på den digitala tekniken för att kunna skapa en ny syntes av digitala och analoga verktyg istället för att retirera och överlåta hela undervisningen antigen åt den ena eller åt den andra. Frågan är då hur gör vi detta? 
Digital teknik och lärande
Till sist och när det gäller lärarnas situation, visst skulle det vara bättre med centralrättning, då skulle man kunna avlasta lärarnas börda och samtidigt arbeta för en mer likvärdig bedömning.
PS: Mitt skrivande tog inte 30 minuter, inte heller en timme. Det tog tre timmar. Varför? Jag skrev ut Jensingers inlägg (gillar bättre att läsa på papper än på min Ipad) markerade de punkter som jag skulle kommentera i inlägget, skrev ner mina tankar för hand med rött bläck, klickade mig fram till artikel i SvD där man skrev om Maria Nordmarks avhandling. Det kändes kallt i rummet, tände eld i öppna spisen, nej, nej i kakelugnen. Till slut tog jag fram den silvriga lådan med ett litet äpple på (kunskapens äpple?) och började skriva. Skrev mina tankar, ångrade vissa meningskonstruktioner, ändrade dem, klippte ut visa stycken för att klistra in dem på andra ställen och rättade de rödmarkerade orden.
Oh, jag är så tacksam för stavningskontrollen! -Men varför är ordet stavningskontrollen rödmarkerad? HJÄLP!!! Skit det samma- Stavningskontrollen har varit min räddning. Tack vare den vågar jag att skriva på svenska, tack vara den slipper jag tänka på om det är sj, stj eller sk, enkel l eller dubbelt ll, och koncentrera mig mest på innehållet. Tack vare den vågar jag att ha en blogg, skriva på Twitter, publicera mina tankar och dela dem men andra. Svenska är inte mitt modersmål, inte heller mitt fadersmål. Kanske mitt vänmål? Engelska har varit mitt arbetsspråk i tre olika länder: Kenya, Vietnam och Kambodja och spanska har jag hört sedan jag föddes. Att med en klick kunna nå de människor som kan vidga mina kunskapsvyer på alla tre språken i min digitala galax är jag så oerhört tacksam för. 
The red arc in this infrared image from NASA's Spitzer Space Telescope is a giant shock wave, created by a speeding star known as Kappa Cassiopeiae.
The Shocking Behavior of a Speedy Star  Image of the Day NASA

Jensinger kommer att bli en av dem jag når med ett klick.
På återseende!

2 kommentarer:

  1. Hej, Violeta
    Vilken intressant blogg du har här. Kul att "snubbla" över den. Jag har ju i mångt och mycket samma intressen som du skriver om här på din blogg.

    När det gäller dina frågor till mitt inlägg om Nationella prov på dator eller med penna och papper har jag svarat efter din kommentar i min blogg http://edwardochskolutvecklingen.blogspot.se/2014/03/utveckling.html?showComment=1395158191006). Dock kan jag tänka mig att de som läser din blogg inte alla också är på min så jag klistrar in mitt svar till dig här:

    Hej, Violeta
    Tack för din kommentar. Både här och på din blogg. I grunden vettiga kommentarer. Förstås! :-)

    Det är ju så att några stycken har ogillat liknelsen med att laga mat för Öppen eld istället för på spis. Det är ju klart att det inte är samma sak som att skriva. Det jag, kanske lite slarvigt, försökte visa med liknelsen är att det är för många av oss ganska onaturligt att laga mat för öppen eld, likväl som att skriva i skarp "betygssättarläge" med penna. Men, jag är den första att köpa att liknelsen inte är klockren.

    När jag poängterade att min text gick fort att skriva så ville jag nå en ytterligare poäng. Den att om jag skriver med dator så lösgör jag ganska mycket tid som jag kan (och i mitt fall kanske också borde ha) använda till att justera och förbättra texten. Att jag sedan är en, i jämförelse med elever, van skribent är inte den poäng jag ville göra.

    Men... Till dina frågor. Ja, Det är absolut så att elevers texter blir påtagligt sämre när de skriver för hand. De är vana att ha en skrivprocess som i mångt och mycket handlar om att redigera under och efter de skriver. Detta kan man inte med penna och papper. Då är skrivprocessen en helt annat. Resultatet blir ju att texterna blir kvalitativt sämre. Det går att göra något åt genom att träna eleverna på att skriva för hand. Men varför i hela friden skulle vi träna dem att skriva långa texter för hand? Vad är det rationella och rimliga i det?

    Och, ja! Vi ska "tvinga" alla elever att skriva på datorn. Läroplanerna kräver nämligen det av oss så det är inte en fråga om antingen eller. Det är ett krav på oss i skolan.

    Tack så länge!
    Edward

    SvaraRadera
  2. Hej Edward!
    Tack för ditt svar
    Poängen med mina kommentarer var just att starta en dialog om dessa frågor. Tycker att det är så berikande med att konfrontera olika åsikter för det är då när vi kommer till insikt om våra egna tankar och funderingar.

    I torsdags skrev våra elever NP i svenska så det ska bli intressant att se hur det gick för de som skrev på dator i jämförelse med de som skrev för hand.
    En sak vill jag påpeka: jag är inte för att träna våra högstadieelever att skriva för hand. Som du själv skriver finns det inget rationellt och rimligt i det. Eleverna måste lära sig att använda tekniken för det finns tydliga fördelar med det. Det jag förespråkar däremot är valfrihet att använda tekniken när det passar, det är just det digital kompetens handlar om: att kunna bedöma när, varför och hur jag ska använda tekniken som stöd för lärandet och att kunna reflektera kring möjligheter och risker med den nya tekniken.

    Läroplanerna poängterar att skolan ska arbeta för att utveckla elevernas digitala kompetens men det står ingenstans att vi ska tvinga eleverna att skriva NP på dator, eller?

    Tack och hej så länge!
    Violeta

    SvaraRadera