I kursens blogg läste jag om ett inslag i SVT den 3/10 som handlade om användning av surfplattor i förskolan. Detta inslag kan vi använda för att diskutera nackdelar och fördelar med den nya tekniken, samt träna kritiskt tänkande med våra elever. Eleverna kan börja med att titta och lyssna på inslaget ett par gånger. De kan sedan anteckna de argument som varje debattör framför, fundera över dem, diskutera med varandra och till sist ta ställning.Vi kan sedan resonerar tillsammans med hjälp av följande moment.
Kritiskt tänkande handlar egentligen om en mycket konkret fråga: vem vill att jag ska tänka vad och varför?
Hugo Lagercrantz, barnläkare, tycker att vi inte ska låta barn under fyra år använda surfplattor. Eftersom det enligt honom
försämrar koncentrationen, minskar förmågan att anpassa sig till naturen och tar tid från den spontana leken. Han ser en stor fara när tekniken ersätter den direkta kontakten med andra människor.
Däremot tycker Lena Gällhagen, skolutvecklare, att vi ska ställa oss positiva till användandet av surfplattor för att jobba med kreativa processer med de små barnen. Hon anser att det inte finns en risk med att använda surfplattor i en så tidig ålder, under förutsättning att man använder den nya tekniken på ett smart pedagogiskt sätt.
Nu har vi alltså svaret på vem och vad. Men den fråga som egentligen är viktigast i kritiskt tänkande är: Varför vill Lagercrantz att jag tänker si och varför vill Gällhagen att jag tänker så? I just den här specifika diskussionen måste vi också ställa följdfrågan: Vilken av dem tänker på barnets bästa? Och detta är upp till dig själv att avgöra.
Image of the Day Gallery NASA
Sea Ice Off Eastern Greenland
The MODIS instrument on NASA's Aqua satellite captured this visible image of Sea Ice off eastern Greenland on October 16, 2012.
Image Credit: NASA/GSFC/Jeff Schmaltz/MODIS Land Rapid Response Team
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar