I filmen Källkritik- att hitta korrekt information på Internet får du svar på dessa frågor. Ett par andra korta filmer som tar upp samma ämne är Källkritik i praktiken- i en grundskoleklass (ca.5min) och Sök - att hitta rätt på information på Internet (ca. 8min).
I Skolverkets Kolla källan hittade jag en mängd källkritiska tips och tankar inom olika ämnen som naturvetenskap, historia, svenska, matematik, psykologi och digitala medier. Där finns det också intressanta artiklar och en mycket enkel och användbar Lathund i källkritik på Internet.
På Källkritisk i PIM fick jag en bra introduktion till hur vi kan värdera information med hjälp av tre grundfrågor:
- Vad är det som sägs?
- Vem står bakom sidan?
- Varför sägs detta?
I den Stora sökguiden (Blekinge Tekniska Högskola) finns dessutom en introduktion till upphovsrätt, samt en quiz om källkritik.
Materialet från Lunds universitet innehåller också övningar i att rangordna källor. Precis som i PIM- handledning rekommenderas här att tänka på vem som har skrivit och publicerat texten, samt syftet med publiceringen. Men man lägger till ett tidsperspektiv, d.v.s. vikten av att veta när texten är skriven. I slutet kan vi läsa att informationen är mer trovärdig om vi kan hitta den i flera olika källor.
Men så enkel är det inte skriver Stefan Pålsson i sin artikel Nya villkor för källkritiken. Ofta betraktas en källa som trovärdig om den säger samma sak som de flesta andra gör men ”Det är dock ett bedrägligt sätt att resonera, eftersom uppgifterna kan komma från samma ursprungskälla”, fortsätter Pålsson. I Sant eller falskt: metoder i källkritik, skriver Torsten Thurén att om två berättelser är mycket lika varandra är de sannolikt beroende av varandra och att ”Antingen har berättarna ’pratat ihop sig’ eller också har den ene skrivit av den andre”. Man ska alltid vara misstänksam mot "tendentiösa källor" som har intresse av att framställa verkligheten på ett visst sätt, skriver han.
Men så enkel är det inte skriver Stefan Pålsson i sin artikel Nya villkor för källkritiken. Ofta betraktas en källa som trovärdig om den säger samma sak som de flesta andra gör men ”Det är dock ett bedrägligt sätt att resonera, eftersom uppgifterna kan komma från samma ursprungskälla”, fortsätter Pålsson. I Sant eller falskt: metoder i källkritik, skriver Torsten Thurén att om två berättelser är mycket lika varandra är de sannolikt beroende av varandra och att ”Antingen har berättarna ’pratat ihop sig’ eller också har den ene skrivit av den andre”. Man ska alltid vara misstänksam mot "tendentiösa källor" som har intresse av att framställa verkligheten på ett visst sätt, skriver han.
I sin artikel Hur granskar vi digitala läromedel? ger Ulf Jämterud exempel på några frågor att använda i möte med digitalt material som produceras av skolor, av förlag och av olika aktörer som företag eller organisationer för gratis användning i skolan.
Man kan undra: Är det verkligen gratis?
Image of the Day NASA
Vill ni läsa mer om ämnen kan ni navigera vidare till mina inlägg som handlar just om informationssökning och källkritik.
Image of the Day NASA
SpaceX Launches to the International Space Station
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar