torsdag 14 februari 2013

"Det är inte kul att läsa en text som man inte fattar"


Ja, "Det är inte kul att läsa en text som man inte fattar" så uttrycker sig en femteklassare intervjuad i programmet Agenda i söndags. En del av programmet handlade just om försämrade läsförståelse i den svenska skolan och om projektet En läsande klass som drivs av författaren Martin Widmark. 

Var femte svensk elev kan inte läsa ordentligt och har det svårt att förstå sammanhang och tolka texter, 10 procent av flickorna och 25 procent av pojkarna i åk 9 har stora problem med läsning. Widmark anser att detta är det största samhällsproblemet som man har i Sverige idag och att i grunden handlar det om ett demokratiproblem. 


Picture extracted from Agendas program, 10 january 2013

Läsning måste komma upp på agendan i skolan och frågan är:
Vad ska vi göra för att förbättra skolans läsundervisning?
Anna Ekström, Skolverkets generalsekreterare som intervjuades i programmet tycker att det det är en fråga om resurser, men lyfter också fram lärarrollen som en viktig faktor i arbetet. 

Missade du programmet Agenda i söndags kan du klicka här. Avsnittet om läsförståelse börjar efter 32 minuter och 40 sekunder.

--------
Idag 21 oktober 2014 klickade jag på den sista blåa länken och hamnade här:


Min reflektion kommer från ett tidigare inlägg, Vivisimo och döda länkar i det digitala universumet :
"Men det handlar inte bara om liv i det digitala universumet, där finns också ”döda länkar” som leder till webbsidor som har försvunnit. Dessa länkar som vi en gång litade på har tagit med sig i graven den information som livnärde våra texter. 
Vad ska man göra då? 
Kan länkarna återupplivas?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar