måndag 6 januari 2014

Språk i alla ämnen: konsten att skriva ett tal och avrunda det …

till två decimaler.

Imorgon kommer jag att presentera Skolverkets material Språk i alla ämnen för mina kollegor på vårterminens första studiedag. Men vad handlar materialet om?

Materialet lyfter upp språkets roll i olika ämnen och får oss att fundera över det språkutvecklande perspektivet i skolans olika ämnen:
Hur använder vi språket i vår undervisning?
Vad kan ett språkutvecklande undervisning innebära?
Vad behöver vi tänka på i planeringen av vår undervisning?
Hur kan ett språkutvecklande perspektiv bidra till elevernas kunskapsutveckling?

Man kan jobba med materialet under tre tillfällen:
Möte 1
Bildspel 1 med introduktionsfilm Språk i alla ämnen del 1 reflektioner över innehållet i mindre grupper
diskutera frågorna i bildspelet
planera uppgift till möte 2

Möte 2
första diskussionen: uppföljning av första mötet
filmen Språk i alla ämnen del 2 och reflektion
diskutera frågorna i bildspel 2
planera uppgift till möte 3

Möte 3
uppgiften från förra mötet
utvärdering av arbetet med språk i alla ämnen
planering för fortsatt arbete

Men jag har valt att fokusera på andra delen eftersom den berör mest undervisning på grundskolan. Jag kommer att snabbt visa innehållet i första delen för att ge en bakgrundsbild av materialet och sammanfatta innehållet i varje bildspel. Funderingar och reflektioner kommer vi att dokumentera i kommentarfältet på min blogg.

Diskussion om olika kommunikationssituationer, språkliga handlingar i lärsituationen:
  • Hur drivs kommunikationen framåt? Vad kan påverka den positivt?
  • Är föremålet för kommunikationen närvarande - och spelar det någon roll?  kontextbunden och dekontextualiserad kommunikation.
1.Vilka av dessa språkliga handlingar känner du igen från din undervisning?
2.Hur planerar du för de språkliga situationerna i din undervisning?

Diskussion om olika texttyper – muntliga och skriftliga
Vad utmärker den texttyp som du ser här?
-Är den återgivande, berättande, instruerande, beskrivande,
förklarande eller argumenterande?
-Är den dialogisk?
-Vilken abstraktionsnivå har den?
-Hur kontextbunden är den?
Finns den här texttypen i ditt ämne/dina ämnen?
Hur planerar du för att eleverna ska få möjlighet att
lära sig de muntliga och skriftliga texttyperna i ditt/dina
ämnen?



Diskussion utifrån filmen Språk i alla ämnen del 2 
1. Vad innebär meningsfulla sammanhang?
2. Vad innebär flerstämmiga sammanhang?
3. Hur bidrar språkhandlingarna i din undervisning till
meningsfullhet och flerstämmighet?

1. Vilka särskilda fackspråkliga begrepp finns i dina ämnen?
2. Hur särskiljer sig textstrukturerna i ditt ämne från andra
ämnen?
3. Hur tydliggör du detta för eleverna?

Diskussion utifrån rapporten Språk och lärande
Att tala: diskutera hur
-det lärarledda helklassamtalet,
-elevers förberedda tal och
-smågruppssamtalet 
ser ut och fungerar i era klassrum – och hur de bidrar till
språk- och kunskapsutveckling. 

Att skriva:diskutera hur
-berättande, diskuterande, beskrivande och övriga texter används i elevernas skrivande i era ämnen
-medveten elevernas genrekunskap är
-det kognitiva skrivandet – att skriva för att lära, till exempel
loggboksskrivande – används i din undervisning.
-skrivandets potential kan utvecklas i din undervisning.

Att läsa: utifrån en facktext diskutera
- vilka delar av texten kommer att vålla problem för eleverna?
- vilka aktiviteter före, under och efter läsningen kan hjälpa
eleverna att närma sig texten? 

Exempel på aktiviteter före elevens läsning – förförståelse
- inventera vad eleverna redan kan
- få en känsla av vad texten handlar om
- använda bilder, diagram, etc
- rita begreppskarta
- gå igenom textens rubriker, nyckelord och ingångsmeningar
- ställa frågor som man tror kommer att besvaras i texten

Aktiviteter efter läsningen
- skapa tidsaxlar
- beskriva orsak verkan
- sammanfatta
- diskutera

Sammanfattande diskussionen
Diskussionsfrågor ur Språk och lärande av Anne Palmér:

- Vilka specifika språkliga kunskaper behövs inom ämnet?
- Vilka ord och begrepp, vilka genrer och språkliga stilar är aktuella?
- Vilka typer av muntlig och skriftlig kommunikation är viktiga att känna till och vilka normer gäller för dessa?

- I vilka sammanhang och för vilka syften behöver man kunna kommunicera inom ämnet?
- I vilka muntliga sammanhang behöver man kunna agera, i vilka roller och för vilka syften?
- Vilka sorts texter behöver man kunna läsa och bearbeta?
- Vilka genrer behöver man själv kunna producera?
- Vad behöver man kunna beskriva, förklara, redovisa, argumentera för eller emot, ta ställning till, dra slutsatser av etc.?
- Vilka hjälpmedel behöver man kunna använda sig av i ämnets kommunikation?

3 kommentarer:

  1. Det språkutvecklande arbetet är prioriterat på skolorna i min kommun, Södertälje.
    Detta material från Skolverket, som du bloggar om och tänker använda, ska jag peka på och föreslå som ytterligare en del av kompetensutvecklingen på mitt gymnasium.
    Får vi använda en del av din planering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Visst får du göra det. Det jag har gjort är att anpassa materialet till vårt behov och tagit de delar som jag tyckte var mest relevanta för min skola. Eftersom jag bara hade en halvtimme på mig för att presentera materialet tyckte jag att det var bättre att visa de diskussionsfrågor som man tar upp i varje avsnitt.
      Jag tycker att materialet lämpar sig bra för kollegial kompetensutveckling och jag är helt övertygad om att kollegial kompetensutveckling ger mer effekt än individuell.
      Jag arbetar med mitt projektarbete Språk, konst och vetenskap (http://violetadelundberg.blogspot.se/2013/10/mitt-projektarbete-sprak-konst-och.html) och är intresserad av allt som handlar om språkutvecklande arbetssätt. Rekommenderar varmt Ana Palmers rapport Språk och lärande.
      Har du några tips åt mig?
      Violeta

      PS
      Hur hittade du min blogg?
      DS

      Radera