torsdag 5 juni 2014

Med Stockholm som lärmiljö: från Aula Magna och #GGM2014 till en kvinnlig V.D. på Stadsteater

Fredag 23 maj 2014
Från Aula Magna och Pippi-potpurri ...

Till tonerna av fanfaren Aula Magnasom spelades av Kungliga Musikhögskolans brassensemble, öppnades Master’s degree ceremony spring 2014 och den juridiska, naturvetenskapliga, humanistiska och samhällsvetenskapliga fanorna bars in i Stockholms universitets Aula Magna.

Professor Astrid Söderbergh Widding, universitets rektor, hälsade alla välkomna och tackade särskilt mycket de studenter som kom från andra länder:  
- I'm specially pleased that you've chosen to come to study here and help us made Stockholms university a more internationally and globally known and appreciated university. 
Hon påminde oss att när Stockholms universitet started 1878 
- There were not formal degrees, the primary objective was learning to become learned rather than education to receive a degree.

Stockholm University, the largest university in Sweden and in Scandinavia
Juridiska fakultetens prodekanus, Marie Sandström, rådde alla nyexaminerade jurister till att visa ett gott självförtroende i sitt yrkesutövande: 
-Ni är oerhört väl förbereda, tillade hon och citerade Hellen Key: 
Bildning är det som finns kvar efter att ni glömt allt ni lärt er.
Humanistiska fakultetens dekanus, Professor Bengt Noven, beklagade att inte så sällan får man höra att examen från den humanistiska fakulteten inte leder till något jobb och han var mycket tydlig med att markera att detta är en total missuppfattning:

- Det finns en generell arbetsmarknad för humanister som hänger samman med dels att vi lever i ett mer intensiv information- och kunskapssamhälle men dels också med att den globaliserade världen ser ut som den gör, om man tänker på Syrien, Irak, Nigeria, Ukraina och här tänker jag också på den nyanlända barn och vuxna som kommer till Sverige. Och med den här bakgrunden är humanistisk bildning och humanistisk kompetens viktigare än någonsin, fortsatte han. 
Picture extracted from www.su.se/play
Han bad studenterna att lova vårda den humanistiska traditionen och de humanistiska värdena i framtiden. I samma linje fortsatte professor Tommy Lundström, som tydligt uttryckte att ett kritiskt självständigt samhällsvetenskapligt tänkande behövs i vår tid
Politices Mastrar
Och på tal om självständighet, universitets kör underhöll publiken med ett potpurri av flera kända melodier inspirerade i en av de mest självständiga figurerna i den svenska sagovärlden: Pippi. I Aulan Magna ekade Pippi-potpurriett.

När det var dags för professor Peter Brzezinski, dekanus vid Naturvetenskapliga fakulteten, förklarade han att naturvetenskap är en produkt av vår nyfikenhet att utforska världen omkring oss. 
-Nyfikenheten har lett till kunskaper som gör att vi kan förklara skeenden i vår omgivning baserat på fakta och välgrundade teorier. Den medverkar att vi har utvecklat samhället och förbättrat våra liv, dock inte lika mycket för alla överallt i världen och inte för alla arter på jorden
Picture extracted from www.su.se/play
Brzenzinski var noga med att berätta att utvecklingen kan också leda till oönskade konsekvenser på lång sikt och då vände sig han direkt till de nyexaminerade:
-Ni har lärt er en naturvetenskapligt förhållningssätt som i grunden är analytisk och kritisk. Jag hoppas att ni håller denna förmåga levande och använder det på ett ansvarsfull sätt. Vårt samhälle behöver välutbildade, kritiskt tänkande naturvetare som också är goda humanister.

Till Geek Girl Meetup 2014 …
Dagen efter Master’s degree ceremony, befann jag mig på Tekniska Museet för att ta del av Geek Girl Meetup 2014, ett nätverk för tjejer intresserade av web, it, kodning och affärsutveckling. Arets tema var #MakeIT
Jag hade inte anmält mig och hade inte heller planerat att stanna länge där. Det var en solig dag och jag ville inte spendera min dag inomhus. Jag ville bara fota för att publicera det på min blogg. Men jag halkade in i denna inspirerande samling av nördar och entreprenörer och fastnade i deras nät av intressanta samtal. Programmet såg lovande ut: om 3D revolution, om mass customisation av varor och tjänster, om entreprenörship och crowdfunding kampanjer på FundedByMe, om online content producer, creative technology and The Code Pub; om grunderna i programmering i TypeScript; om EU-projektet MICO (Media in Context) och … om mycket, mycket mer.


Nu var jag där och blev plötsligt indragen för att posera tillsammans med flera andra deltagare med våra Ipads och mobiler högt riktade mot den stora skärmen på scenen. Det var Kristina Alexanderson @kalexanderson som fotograferade oss bakifrån och från en sådan vinkel hade jag ingenting emot att fastna på en digital bild. Annars hatar jag att bli fotograferad. Jag hatar selfies!

KTH-studenten Kim Öberg @KimOeberg fångade verkligen publikens uppmärksamhet när hon pratade om The Robot Project - A tribute to Robyn, om tjejer, teknik och stereotyper. Hon berättade om hennes resa in i en teknisk miljö som, i allra högsta grad, är fortfarande en mansdominerad miljö. 2500 teknologer börjar varje år på KTH och av dem är 30 % kvinnor, men på den nivå där Kim befinner sig nu är det bara 4% tjejer. Hon ska snart ta ett Master i Mekatronik (Mekanisk elektronik). 















Hon pratade om de mekanismer och strukturer som bidrar till att tjejer upplever sig själva som avvikande i en tekniskmiljö. Hon forklarade att inom socialpsykologi finns d.s.k. 
Stereotyphot: 
"Ångest inför att negativa åsikter gentemot den egna stereotypgruppen skall bekräftas."

Det lät lite hemskt! Kim fortsatte med att det finns många fördomar om att killar ska vara bättre på teknik, matte, fysik och många av oss går omkring med sådana fördomar. Ofta tänker vi att vi inte köper fördomar men i själva verket påverkas vi av dessa fördomar utan att vara medvetna om det. Därför är det viktigt att ta stereotyhot ur bilden, menade hon.

-Flera tjejer borde plugga teknik för att det är skitkul!, uppmanade Kim. En mycket, mycket intressant presentation som alla måste ta del av och inte minst vi som jobbar i skolan. Här får ni länken. Efteråt pratade jag med Kim och hon lovade mig att komma till min skolan i höst och inspirera våra elever. BIG APPLAUSE! :))))

Jag hann också med en kort intervju med Annika Manns från betaltjänsten Mondido, en startup (en ny startad företag) som tar betald på nätet. Mondido "is a new payment service that increase conversion for online merchants” kan vi läsa på @mondidopay. Lycka till!

Senare på eftermiddagen var det dags för Johanna Koljonen @jocxy och Nina von Rudinger @nina_vonrudiger. De samtalade om deras arbetsprocess med mangaserieroman Oblivion High, en episk berättelse om Näcken Nix som börjar på högstadiet i Upplands Väsby…Vill du läsa mer om det och lyssna på deras presentation kan du klicka här.















Jag köpte första delen av mangaserien till min skola och fick den signerad. Tack @jocxy och @nina_vonrudiger för teckningen och autografen! 


Och en kvinnlig V.D. på Stadsteater
Några timmar senare var det dags för mig att följa Helena Bergström på Klarascenen i sin roll som Monica i Stig Larssons pjäs V.D. Det var sista föreställningen för säsongen och teatern var fullsatt.  Pjäsen hade premiär i februari och jag hade väntat länge på den här stunden. Medierna hade skrivit ganska mycket om den kvinnliga vd:n och pjäsen hade lyckats placera Stadsteater i den politiska hetluften, diskussionen om kvoteringen till bolagsstyrelser intensifierades och Bergström intervjuades i flera medier . Och hur recenserar man pjäsen?
Cecilia Forss, Helena Bergström och Anastasios Soulis i V.D. på Klarascenen, Stadsteatern.
Foto: Petra Hellberg
”Vd handlar om makt, klass och sexualitet och räknas som Stig Larssons allra största framgång som dramatiker … Istället för en manlig vd som ”intresserar sig för” sin anställdes flickvän är det nu en kvinnlig vd som ger sig på sin anställdes pojkvän. Vad händer då? Hur reagerar vi när en kvinna beter sig så här?” kunde man läsa på Stadsteaters hemsida.

”Som manipulativ, sexgalen överklasskäring fick hon publiken att vrida sig av olust - … Är kvinnliga chefer nödvändigtvis trevligare eller moraliskt sätt mer högtstående än manliga? Nej. Varför ska man då tillämpa kvotering till bolagsstyrelser? Svaret är ganska enkelt. Därför att kvinnor är lika kompetenta som män att leda och utveckla företag”, så kommenterades pjäsen i Dagens Arena.

"Det här är ett av de mest spännande experimenten jag har gjort. Monica är lite av en Thatcher-järnlady...V.D känns extra aktuell med den debatt det varit om kvotering i näringslivet. Karlar har väl i alla år kvoterats in. Vad är det kvinnorna är så rädda för?”undrade Bergström i en intervju i Expressen
Publikens ovationer efter sista föreställningen 
V.D. är en pjäs om raffinerad härskarteknik, om förnedrande behandling och förförelse men också om ensamhet och ångest. I korta kjol och höga klackar kliver vd-Monica in hos en av sina anställda och skådespelet börjar. Ett skådespel som äger rum inte bara på scenen, publiken är med i skådespelet och deras reaktion hörs under föreställningen: Uff! Nej! Vad ska hon göra? Skratt, skratt, skratt …Och publiksuccén fortsätter i november.

Dagen tog slut och utanför teatern spred sommarljuset en värmande skugga över Stockholm och sakta vi gick genom stan.
Hur mycket hade jag upplevt och lärt mig under dessa två dagar? 
I min berättelse finns glimtar av den akademiska världen, av modern teknik och entreprenörsanda, av konst och musik, av stereotyper och maktförhållande, av genusperspektiv och arbetsliv, av vetenskap och humanism. Och kan jag i min berättelse se mönster och sammanhang? 



























Här är det värd att citera professor Bengt Noven igen:
- Behovet är stor av personer som kan se mönster och sammanhang som ingen annan kan se när det gäller människan och samhället, människans historia, kultur, moral, estetik och religion. Och personer som kan kommunicera,  dvs som kan lyssna, läsa, tala, skriva och som kan göra det självständigt och i dialog med andra texter och andra människor. Och som dessutom kan göra det på främmande språk.

Och med tanke på detta behov är skolans uppdrag oerhört viktigt. Samhället behöver välutbildade, kritiskt tänkande människor som också är goda humanister eftersom humanistisk bildning och humanistisk kompetens är viktigare än någonsinOch hur gör jag som lärare för att lyckas med att forma sådana människor?
Tacksam för tips!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar