söndag 18 mars 2012

Verktyg för lärande, en stjärna i det digitala valvet

Den här bloggen handlar om en webbplats som heter Verktyg för lärande, en inspirerande introduktion till nya möjligheter för lärande och undervisning. Jag vill varmt rekommendera den till dem som liksom jag behöver bli guidade i den oändliga digitala galaxen. Det är värt att ”landa” på den här platsen och med teleskopöga observera de korta filmklipp som på ett pedagogiskt och välstrukturerat sätt förklarar några av de begrepp som ryms inom Web 2.0. Det är SNH (Samverkan för Nätbaserad Högskoleutbildning) som står bakom webbplatsen. De korta och lärorika guiderna hjälpte mig att få en bra översikt om följande:

Sociala media: bl.a. wikis, bloggar, delade dokument och andra sociala medier.
OER (Öppna lärresurser): söka och hitta OER, skapa och använda videoföreläsningar och Creative Commons.
Podcast och Screencast: här får man lära sig hur man kan skapa dessa redskap och använda dem i undervisningen.
Ljud i multimedia: praktiska tips för hur man använder och skapar bra ljud i lärandesammanhang.
Dessutom kan jag ladda ned alla dessa filmklipp till min dator eller ”mobiltelefoni med högupplöst Quick time mv4-format”. Nyfiken om vad de menade med mv4 format, sökte jag på Google men hittade bara info om m4v format. Är de mv4 eller m4v?  Är det någon som vet? Jag återkommer om jag hittar mer info.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar