torsdag 16 augusti 2012

Behöver jag Alfred eller kan jag leva utan honom?

Det har varit en spännande dag på jobbet. Dagen präglades av teknikyra. I sal NO 1 fick mina arbetskamrater en introduktion till MacBook och alla dess finesser. När jag klev in i salen träffade jag Alfred. Han skulle hjälpa mig att hitta mina dokument i datorn ifall jag hade glömt var jag hade sparat dem. Alfred skulle bli mitt förlängda minne, det räckte  med att jag gav honom en ledtråd och då skulle han trolla fram det dokument jag letade efter bland mina filer. 

Men plötsligt reagerade jag instinktivt och lampan ovanför mitt huvud tändes: 
- Behöver jag verkligen Alfred eller kan jag leva utan honom? Alfred är inte någon snygg kille, han är inte ens en människa, Alfred är en app och jag ville inte bli beroende av honom.

-”Jag vill inte anpassa mig till tekniken. Jag vill att tekniken anpassar sig till mig. I den digitala ålder vill jag att maskiner anpassar sig till mina ändamål. Det är det digital kompetens handlar om. Eller?”

Jag hörde min egen röst eka i korridoren och den blandade sig med skratten från två andra arbetskamrater som skämtade vidare om Alfred och om skillnader mellan kvinnlig och manlig ”approach” till tekniken.

Ju, det är viktigt att förstå sig på de psykiska och sociala mekanismer som tekniska redskap sätter igång. Mitt möte med Alfred väckte i mig en instinktiv reaktion som pendlade mellan beroende och frigörelse, manlig och kvinnlig, anpassning eller samspel. Jag vet inte om jag skulle ha reagerat annorlunda om appen skulle ha hetat Olivia

Vad tror du?


Image of the Day Gallery - NASA
08/15/2012 12:00 AM EDT
Canadarm2 and HTV-3


Image Credit: NASA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar