tisdag 21 augusti 2012

UR i min PLE (Personal Learning Environment), kunskap där du vill, när du vill

De närmaste dagarna kommer jag att jobba med att skapa min egen PLE (Personal Learning Environment). Där kommer jag att samla alla webbsidor som jag besöker mest och som jag tycker är mycket användbara i min undervisning och i mitt eget lärande. 

Idag börjar jag med en sida som jag uppskattar oerhört mycket och som jag vill rekommendera. Sidan är verkligen en guldgruva med intressanta audiovisuella material. Det handlar om UR sidan, om kunskap när du vill där du vill. Här hittar du material klassificerad enligt ämnen (från värdegrund till biologi), målgrupper (från förskola till högskola) och teman. Just nu kan du välja bland följande tema: 

Så förändrades läroplanen 2011
Genrepedagogik i Rinkeby
Strindbergs frågor gäller fortfarande
Retorik är rätt att tala, vett att lyssna 
Fatta katastrofen

Särkilt intressant är den satsning som UR gör på retorik för alla årskurser eftersom "att bli lyssnad på är en demokratiskt rättighet. Att alla kan, vågar och vill tala och lyssna - oavsett bakgrund och social tillhörighet - är en självklar grund i ett öppet samhälle."

På webbsidan hittar du dessutom arbetsmaterial som du kan ladda ner med övningar för att träna talekonsten, samt länkar till andra sajter om retorik. I serien I Tungan rätt i mun är det fem mellanstadieelever som coachas av retorikexperten Elaine Eksvärd som hjälper dem med konkreta övningar och tips för att lyckas med att fånga sina lyssnare.

När det gäller engelska och moderna språk finns det en stor variation av material. Vi har till exempel Anaconda en español, in English, en francais, auf Deutsch med tv- och radioprogram, språktester, roliga övningar och spel där man kan öva glosor och dialoger samt svara på frågor till varje program.  I Anaconda Society är det tonåringar som i korta radioprogram berättar om det samhälle de lever i och till varje program finns det arbetsblad och lärarhandledning. Det är verkligen värt att navigera runt i en sådan spännande virtuell lärmiljö.

NASA     Image of the Day Gallery
Galactic Island
DDO 190 is classified as a dwarf irregular galaxy as it is relatively small and lacks clear structure. Older, reddish stars mostly populate DDO 190's outskirts, while some younger, bluish stars gleam in DDO 190's more crowded interior. Some pockets of ionized gas heated up by stars appear here and t
Image Credit: ESA/Hubble & NASA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar