- Vilken betydelse har historien i vår samtid?
- Hur ser intolerans ut i vår vardag och på våra skolor?
- Vilka invanda föreställningar om ”vi” och ”dom” finns på våra arbetsplatser?
- Vilka värderingar och åsikter uttrycks dagligen på våra skolor?
- Vad kan man och vad kan man inte skämta om - i klassen, i skolan?
- Vilka skämt ger starka reaktioner, var går gränsen och varför?
Det är frågor som du kan diskutera med dina elever med hjälp av materialet Uppdrag: Demokrati från FORUM FÖR LEVANDE HISTORIA som arbetar utifrån en övertygelse: ”det går att dra lärdom av historien för att motverka och förebygga dagens intolerans och för att bidra till att stärka demokrati, tolerans och respekt för mänskliga rättigheter.”
UPPDRAG: DEMOKRATI är ett metodmaterial för undervisning från åk 9 till gymnasieskolan som fungerar i ämnesövergripande undervisning eller i ämnesundervisning (svenska, historia, samhällskunskap). Det består av 22 workshopar och varje workshop motsvarar ungefär två lektionspass. Materialet, som utgår från skolans styrdokument, kurs- och läroplaner, tar upp historiska händelser från 1930-talets Europa till idag och som kopplas till elevernas egen vardag.
Uppdrag: Demokrati innehåller tre tema
- Demokrati
- Tolerans
- Mänskliga rättigheter
- fakta
- känslomässigt engagemang
- etiska reflektioner.
Varje tema omfattar upp till nio workshopar som innehåller
- texter
- bildanalys
- fallstudier
- film- och ljudklipp och
- värderingsövningar.
Eleverna ges tillfälle att:
- reflektera och ta ställning
- utmana sina värderingar och undvika enkla svar
- träna i att uttrycka sina tankar och åsikter och
- lyssna på andra
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar