måndag 5 november 2012

Demokrati, tolerans och mänskliga rättigheter i den digitala galaxen

  • Vilken betydelse har historien i vår samtid?
  • Hur ser intolerans ut i vår vardag och på våra skolor?
  • Vilka invanda föreställningar om ”vi” och ”dom” finns på våra arbetsplatser?
  • Vilka värderingar och åsikter uttrycks dagligen på våra skolor?
  • Vad kan man och vad kan man inte skämta om - i klassen, i skolan?
  • Vilka skämt ger starka reaktioner, var går gränsen och varför?
Det är frågor som du kan diskutera med dina elever med hjälp av materialet Uppdrag: Demokrati från FORUM FÖR LEVANDE HISTORIA som arbetar utifrån en övertygelse: ”det går att dra lärdom av historien för att motverka och förebygga dagens intolerans och för att bidra till att stärka demokrati, tolerans och respekt för mänskliga rättigheter.” 

UPPDRAG: DEMOKRATI är ett metodmaterial för undervisning från åk 9 till gymnasieskolan som fungerar  i ämnesövergripande undervisning eller i ämnesundervisning (svenska, historia, samhällskunskap). Det består av 22 workshopar och varje workshop motsvarar ungefär två lektionspass. Materialet, som utgår från skolans styrdokument, kurs- och läroplaner, tar upp historiska händelser från 1930-talets Europa till idag och som kopplas till elevernas egen vardag. 
Uppdrag: Demokrati innehåller tre tema
  • Demokrati
  • Tolerans
  • Mänskliga rättigheter
I varje tema förenar man
  • fakta 
  • känslomässigt engagemang 
  • etiska reflektioner.
Varje tema omfattar upp till nio workshopar som innehåller
  • texter
  • bildanalys 
  • fallstudier 
  • film- och ljudklipp och 
  • värderingsövningar. 
Eleverna ges tillfälle att: 
  • reflektera och ta ställning 
  • utmana sina värderingar och undvika enkla svar 
  • träna i att uttrycka sina tankar och åsikter och 
  • lyssna på andra
Varje workshop avslutas med olika förslag på utvärdering och uppföljning. I den korta filmen här nedan berättar Anna om sitt arbete med workshoparna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar