måndag 11 november 2013

Glimtar från Skolforum 2013: från handskrivna lappar till MOOC.

Handskrivna lappar med tankar om skolan välkomnade besökarna till mässan:

Skolan ska präglas av omsorg om individen, omtanke och generositet.

Skolan är en social och kulturell mötesplats.

Språk är människan främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära

Det finns också olika vägar att nå målen.



Aktning för varje människas egenvärde.

Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende



Kunskap är inget entydigt begrepp.

Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig.

Och från de handskrivna texterna förflyttade vi oss till montern för digitala läromedlen. Utbudet är obegränsat och möjligheterna oändliga; det finns digitala läromedel för alla skolans ämnen och kurser. I ett tidigare inlägg har jag skrivit just om vikten att kunna vara källkritisk när det blir dags att välja material vi ska använda i vår undervisning. Detta oavsett om det handlar om material från läromedelsproducenterna, från andra aktörer som företag eller organisationer, eller från olika lektionsbanker. Och ju mer kunskap du har i ett ämnesområde desto lättare har du för att hitta de bästa kunskapskällorna. Här rekommenderar jag Ulf Jämteruds artikel om just detta: Hur granskar vi digitala läromedel?


På UR:s monter presenterades programmet Livet i Bokstavslandet som hade premiär den 7 november på Barnkanalen och  på ur.se/abc. Programmet är en del av UR:s stora satsningar på läs- och skrivinlärning och riktar sig till barn i årskurs F-1.

"Tro inte att vi är dumma i huvudet. Eller att vi är barn. För det är vi inte" var namnet på panelen  där ungdomar diskuterade om droger och dilemman, om att fatta egna beslut och att se konsekvenserna av dem. Och vill du diskutera med dina elever om risker och konsekvenser med alkohol och droger kan du använda UR: tema Att nå fram med ANTD- undervisning som innehåller berörande berättelser, filmer, övningar och spel.


På SO-torget föreläste Ulf Jämterud, läromedelsförfattare och lärare i religion, om Den digitala religionslärare. Han tipsade om sajter som The Brick Testament  och de heliga texterna på internet: Bibeln.se och Koranens budskap



Arbetsmiljöverkets monter fick vi diskutera arbetsmiljön i skolan och berätta om hur vi upplever vår arbetsmiljö.  Vi fick också veta att Arbetsmiljöverket kommer  att inspektera 30 procent av landets skolor under tre år, en satsning som börjar nu hösten 2013 och pågår till år 2016. Och en fråga ställdes: 

Hur ser din verklighet ut? 
Berätta för oss!
Ge oss din skolvardag och vinn en råsaftcentrifug!


Och den råa verkligheten uppenbarade sig när vi läste Arbetsmiljöverkets rapport 2011:9 : "Hot och våld i skolan är ett reellt problem som drabbar såväl elever som lärare och är därför viktig del av den spykosociala arbetsmiljön att se över för att elever ska kunna få den goda inlärningsmiljö de har rätt till och lärarna den trygga, goda arbetsmiljö de har rätt till."

I samma rapport kunde vi läsa att när det gäller de olika program som man använder för att förebygga och/ eller åtgärda dessa problem "finns det inte så många studier av program som redan implementeras och är en del av den vardagliga strukturen och som sköts av personalen på skolan. Därför vet man egentligen inte särskilt mycket om hur effektivt programmen i "verkligheten" fungerar." (sid. 44).


 

Senare på eftermiddagen besökte vi Forum för levande historias monter där de presenterade sitt senaste pedagogiska material: 
  • From Dröm till terror, en film med 16 fristående avsnitt med tillhörande övningar, om kommunistiska regimers brott mot mänskliga rättigheter. Materialet fokuserar på Kina, Sovjet och Kambodja och inkluderar lektionsupplägg, lärarhandledning och fakta och fördjupning.
  • Om detta må ni berätta, boken om Förintelse i Europa, och som kommer nu som e-bok med filmklipp, bildspel och tidslinje för iPad. Du kan söka boken i iBookstore och ladda ner den gratis. 

Det är alltid så intressant att ta del av Forum för levande historias material och fortbildningar med kopplingar mellan dåtid och nutid bl. a. om rasism, islamofobi, antiziganism, folkmord, demokrati, och tolerans



Och på NEs föreläsning presenterade Jill McCabe de cirka 60 olika temapaket för olika åldrar som vi kan hitta på deras hemsida. Till varje paket finns det lärarhandledning, övningar och övriga resurser som bilder och filmer. Dessutom relaterar varje övning till ett visst syfte och centralt innehåll i läroplanerna. 

McCabe visade temapaketet Retorik och övningen Om rasism 2013 och 1963. Uppgiften handlar om att jämföra två texter: författaren Jonas Hassen Khemiris brev till Beatrice Ask och talet av Martin Luther King. Med hjälp av texterna kan eleverna lära sig om talens teser, stilfigurer och om olika verktyg för att övertyga. Ett aktuellt och relevant material som kan motivera våra ungdomar att fördjupa sig i texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag. McCabe tipsade också om källangivelse: längst ner i varje artikel hittar du länken Kopiera källangivelse, när du klickar på länken får du  texten om informationskälla och du kan kopiera den direkt till din källförteckning. 


Min dag slutade på en monter kallade Studion där vi fick information om det Digitala skollyftet och det vidgade kursbegreppet som är en öppen nätbaserad kurs som vänder sig till skolfolk. Men vad står MOOC för? Det står för Massive Open Online Course. Och vill du veta mer om det kan du följa länken till  Digitala Skollyftets webbplats

Dagen tog slut och bakom mig lämnade jag en värld full av budskap och begrepp, full av intryck och upplevelser, full av skärmar och skarpa lampor som lyste upp mässhallarna en grå och regnig oktoberdag i Stockholm. Men på vägen hem öppnade sig en annan horisont som min iPad fångade in på mindre än en sekund och som kommer att lagras i min iPhoto bibliotek.




På återseende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar