söndag 15 juni 2014

När pratade vi MED våra elever och inte bara OM dem?

Ofta pratar vi OM våra elever men sällan pratar vi MED dem. 
För några dagar sedan var jag bjuden till en skolkonferens på Nyköpings gymnasium och träffade då några ungdomar: Sandra från Barn- och fritidsprogrammet, Marcus och William från Vård- och omsorgsprogrammet, samt Niclas från Samhällsvetenskapsprogrammet.


Att utveckla demokrati i möte med andra genom samtal


Två punkter hade vi på dagordningen:
  • 1 Normer och värden: Hur förebygger vi utsatthet? Hur ökar vi tryggheten?
  • 2 Min skola: Vilka faktorer är avgörande för att eleverna ska vilja rekommendera sin skola?

Och hur gick samtalet till?

It i dialogens tjänst 















Som svar på punkt 1 lyfte eleverna fram vikten av att lärare och elever visar respekt och bryr sig om varandra; att agera direkt om någon blir utsatt, samt att få tillgång till en väl fungerade elevhälsa. Regelbundna möten mellan elever, elevhälsogrupp, mentorer och skolledning för att diskutera utsatthet kan också vara ett sätt att öka tryggheten, tyckte eleverna. At organisera lära-känna-dagar på programmen och aktiviteter mellan olika klasser och årskurser för att öka gemenskapen kan också öka tryggheten. Information om förändringar som ska ske under året och återkoppling från  skolkonferenser - från ord till handling- är också nödvändigt, uttryckte eleverna. Och sist men inte minst lyfta fram skolans likabehandlingsplan så att alla känner till den.


På frågan under punkt 2 svarade eleverna bl.a. att det är en positiv atmosfär i skolan, att den nya kafeterian är trevlig och att de har kompetenta lärare. En del elever menade att den fysiska miljön inte påverkar skolvalet medan andra tyckte att moderna lokaler attraherar. Att få den utbildning man blivit lovad och att få läsa de kurser man väljer, att få extra hjälp när det behövs, att få en tydligare betygssättning samt få lärarnas respons och uppmuntran är också viktiga faktorer. Vidare efterlyste eleverna bättre scheman, bättre data-support; praktiskt vardagskunskap i kurserna, en utvärdering av den köttfria onsdagen, samt tydligare och bättre information om programmen innan dessa börjar.

Min första reflektion efter vårt möte var att många av synpunkterna hade att göra med värdegrundsarbete i skola. Därför är det så viktigt att föra en kontinuerlig dialog med våra elever. 


http://www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund/vardegrundsarbetet

Att lyssna på ungdomarnas visioner, drömmar, idéer och förslag berikar oss alla och berikar hela samhället. Jag är helt övertygad om att om vi lyssnar på våra ungdomar kommer vi att utveckla Nyköping till en bättre och mänskligare del av den vida världen. Det handlar om delaktighet och inflytande, om att ge ungdomarna en röst för att hålla demokratin levande nu och i framtiden. De värden som skolans värdegrund omfattar ska inte bara förmedlas utan också praktiseras i skolans verksamhetalla människors lika värde, människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, jämställdhet och solidaritet mellan människor.


Blommor till er alla.  Ha en härlig sommar!
Tack Marcus, Niclas, William och Sandra! Tack alla andra ungdomar som tog sig tid att sitta med oss på skolkonferensen. Och tack för ett sådant härligt och berikande samtal.  För att förverkliga en bättre skola för alla måste ni fortsätta att vara engagerade fritänkare med exakt en sådant stor dos av kritiskt tänkande som ni visade den där dagen vi träffades. 

/Violeta 
@DeLundberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar