lördag 18 februari 2012

Att "tänka om" för att möta framtiden

I filmen Digitala Media and Learning påpekar Nichole Pinkard att förberedelsen av unga inför framtiden kräver att vi tänker om vad vi egentligen menar med begreppen "utbildning" och "lärande". Vi lärare behöver diskutera dessa begrepp i relation till samhällsutvecklingen och hur den nya tekniken påverkar både våra elever och vårt uppdrag.

Jag tror inte att vårt uppdrag egentligen har ändrat sig så mycket. Vad som har ändrat sig är att vi har andra redskap för att uppnå vårt mål och att vi numera har elever med en bred erfarenhet från digitala medier. Till ex. har 60 procent av flickorna och 68 procent av pojkarna mellan 10 och 18 år en egen dator, 97 procent av flickorna och 95 procent av pojkarna en egen mobiltelefon och 93 procent av 13-15 åringar och 97 procent av 16-18 åringar mejlar, chattar eller surfar dagligen. I sista gruppen är det 31 procent som gör det minst tre timmar per dag. "Svenskarna och Internet 2011". Detta kräver att vi provar nya vägar för att möta eleverna just där de befinner sig i den digitala miljön, samt att vi använder Internet och IKT som en naturlig del av undervisningen.

På återseende!
VHdeL

2 kommentarer:

  1. Det finns många som påstår att verktygen kommer att revolutionera undervisningen, men jag tror jag är inne på samma spår som du. De nya digitala verktygen har utvidgat möjligheterna, men mycket av det som vi gör i dag kommer vi att fortsätta att göra även i framtiden, bland annat för att en varierad undervisning är mer stimulerande än en "antingen eller". Och även om man gör "radikala" förändringar i stil med "the flipped classroom" så är det väl egentligen ungefär samma förlopp som tidigare, bara att man förändrat vilka delar som ska göras i klassrummet respektive som hemuppgift. Eller vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Det är intressant att reflektera över hur vi själva ser på vårt uppdrag. Det som egentligen är nytt är inblandningen av digitala verktyg och att vi jobbar i en kontext där förändringar sker i en allt snabbare takt och når oändligt många människor. Vår utmaning är att uppmuntra eleverna att vara kreativa, samarbetsvilliga och kritiska. Att se i dagens förändringar ett frö till någonting nytt, till gemenskap utan gränser, en gemenskap i vilka vi strävar efter rättvisa, fred och frihet.

      När det gäller din fråga tror jag inte att det är så viktigt var eleverna lär sig utan vad och hur de lär sig. Vi behöver också tänka på hur vi organiserar undervisningen: ska vi fortsätta med 25 elever i ett klassrum och 50 minuters lektioner, fortsätta indela kunskap i olika ämnen eller arbeta mer ämnesövergripande? Jag tror att vi behöver gå ifrån den ämnessnuttifiering av kunskap som nu råder. Våra elever ser inte meningen med att lära sig fragmenten av en bok och inte helheten av en verklighet som omger dem och som är många gånger svår att tolka och förstå.

      Och till sist kommer vi till det som jag anser den viktigaste av allt: hur utvärderar vi kunskaper? Att utvärdera kunskap (resultat) och att utvärdera den i relation till kostnaden (effektivitet) är en oerhört viktig del i vårt arbete eftersom vi jobbar i en organisation med begränsade resurser. Jag skulle så gärna lära mig hur jag kan använda den digitala tekniken i kunskapsutvärdering. Är det någon som har några tips?

      Radera