lördag 18 februari 2012

Hur mycket vet jag om mina elevers medievanor?

Jag möter varje dag elever med olika bakgrund, olika sätt att leva och tänka men jag vet mycket lite om deras vanor när det gäller sociala medier. Jag vet att de ofta är ute på nätet och tar del av ett informellt lärande. Men vad är det de egentligen lär sig? Har de möjlighet att bearbeta de intryck de får genom olika medier? Hur påverkas de av att ständigt vara tillgängliga? Har de fått redskap att kritiskt granska all information de får? Hur många av dem har upplevt e-mobbning och hur påverkar detta deras självförtroende?

Jag anser att vi lärare måste diskutera oftare detta med våra elever. Vi ska se teknikens möjligheter men också diskutera de negativa effekterna. Det är viktigt för mig att utveckla min digitala kompetens för att nå mina elever där "de vill vara" (Facebood, sms, msn, twitter, bloggar) med tanke på att det är flera av dagens elever som inte trivs i klassrummet. Den nya tekniken ger mig möjligheter att göra min undervisning mer relevant genom att anknyta den till det som händer i den "riktiga världen", genom att göra elever mer delaktiga och genom att uppmuntra samarbete. Delaktighet och samarbete stärker deras självförtroende och motiverar dem att lära sig mer.

2 kommentarer:

  1. Jag tänker ofta att jag ska ta upp detta ämne i svenskan och jag gör det ibland, men när jag läste ditt inlägg här så kändes det som att det var dags igen. Tack för initiativet! :)

    SvaraRadera
  2. Tack Charlotta, ditt initiativ:)uppskattas. Vad slarvig jag var, jag glömde köra stavningskontroll. Av de digitala verktygen är detta ett redskap som jag verkligen uppskattar och använder ofta. Fast som medelålders kvinna litar inte fullt ut på det och tar en extra koll med ordlistan ibland:)

    På tal om mina elevers medievanor, frågan är vad vi menar med att hantera tekniken, vilken kunskap kommer det att krävas? Som Michael Wesch påpekar eleverna kan använda tekniken som underhållning men de kan väldigt lite om hur de kan använda den i sin inlärning och sällan för att skapa. Det räcker inte att eleverna lär sig att hantera olika program, utan det är viktigt att de förstår hur tekniken faktiskt fungerar; för att kunna gå från att vara konsumenter till att bli kreativa människor d.v.s. producenter.

    SvaraRadera