onsdag 22 februari 2012

Digital kompetens och kritiskt förhållningssätt



Digital kompetens handlar om ”att kunna planera, genomföra och utvärdera lärande då digitala verktyg används.” Man ska kunna bedöma när, varför och hur IKT ska användas som stöd för lärandet och dessutom ha kunskaper om IKT-pedagogiska teorier och metoder.




Lärande med digitala verktyg på CNEMA- Norrköping

För Reneland-Forsman är digital kompetens ett ”förhållningssätt till världen som även inbegriper digitala medier”.  Hon särskiljer tre dimensioner:
  • hantering av tekniken
  • förståelse för tekniken och det sammanhang som den verkar i
  • en kritisk och demokratisk kompetens.

Ett förhållningssätt till världen: teknik i sitt sammanhang


Franke lägger också i ett etiskt perspektiv, nämligen att fundera kring hur tekniken används, hur den påverkar barnen och hur vi kan motverka visa negativa trender. Som BRIS påpekar är det sällan själva kunskapen om säkerhet online som brister hos de unga, utan snarare att de inte getts utrymme till att reflektera kring möjligheterna och riskerna online och konsekvenser av dessa.

Som lärare ska jag lära mina elever att kunna avgöra vad som är sant och osant, pålitligt eller opålitligt. Detta anknyter till frågor om demokrati och värdegrund och i denna process kommer jag att ha en nyckelroll. 


Men de digitala medierna ändrar sig så fort och vi måste hålla oss à jour med den nya tekniken. 

Kommer vi att avsätta en stor del av vår tid just till det? 
Finns det en risk att vi är så fokuserade på tekniken så att vi glömmer innehåll och reflektion?


Att reflektera kring möjligheter och risker, ett etisk perspektiv.
Foto: Violeta Huamán de Lundberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar