söndag 4 mars 2012

Skepsis, tillvänjning eller vardagsteknik?


När det handlar om att ta till sig ny teknik definierar Elza Dunkels tre stadier: skepsis, tillvänjning och vardagsteknik. Jag placerar mig själv i det andra stadiet. Jag har ”flyttat in” på Internet i vuxen ålder och betraktar den nya tekniken som ett slags komplement till andra kunskapskällor som böcker, tidningar, radio och tv-program. Jag är inte så insatt i sociala medier och sköter alla mina kontakter via e-post eller sms. Däremot använder jag Internet flitigt för att söka information och jag arbetar med filmer och digitala böcker i min undervisning. Jag utnyttjar både NE och UR ganska ofta, liksom nyheter och andra program från SVT play för att anknyta det, som elever läser i böckerna, till riktiga händelser.

Min skola kommer att bli en 1-1 skola till hösten och därför har jag valt denna kurs. Jag vill bli bättre på teoretisk och praktisk kunskap om Internet och IKT, och få bättre kunskaper om informationssökning och säkerhet på Internet. Jag vill också lära mig att använda sociala medier för att göra eleverna mer delaktiga, samt för att förbättra kommunikationen med föräldrarna. 

Jag jobbar med högstadieelever och undrar om det är några som har tips om hur man jobbar med sociala medier i denna målgrupp. 
Tacksam för idéer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar